Heat Racing - NMSBF Race Report - NC4 2007:

Siste Oppdatering 30.09.2007

Damtjern Grand Prix 2007

RACE REPORT NC 4 - DAMTJERN GRAND PRIX 2007, SÆBYVANN

Vår primus motor for bryggestillas, Trond Pedersen, var i år bortreist under forberedelsene til NC-4, og vi greide ikke å skaffe skikkelig stillas for bryggen. ØMBK var velvillige hjelpere i nøden, og det ble besluttet å flytte konkurransen til Sæbyvann, der brygge og tårn står permanent. Umiddelbart etter at prøvekjøringen var ferdig fredag kl. 18.00 gikk vi i gang med rigging av utstyret. Selv om arbeidsmengden blir betydelig redusert når man slipper å bygge brygge, er det likevel en del som skal gjøres klart. Og man får raskt svar på om planlegging og logistikk har vært vellykket. Vi klarte oss bra, og fikk rigget det som kunne rigges fredagen. Leif Rasmussen kom med nyttige tips til hvordan ØMBK pleide å montere feste for wirene ute ved klokken og inne ved bryggen. Etter et par timer var vi ferdige med det som kunne gjøres på fredagen. Så var det å tenne grillen og få i seg mat og drikke. Arendals-gjengen var kommet, og det var også noen av oss fra arrangørklubben som overnattet på plassen, så det ble litt sosialt. Men vi skulle tidlig opp neste morgen, og de fleste slukket lyset innen klokken elleve.

Kl. 07.30 lørdag morgen var vi i gang igjen med å sette strøm på startklokken, koble tidtagerutstyr i tårnet, starte strømaggregatene osv. Og selvfølgelig klargjøre egne båter.

Det var bare en hake ved denne morgenen, det blåste hatter og høy! Ikke fra syd, vest eller øst, nei akkurat fra nordvest. Den verste retningen! Det hadde vært rolig vær i flere uker, men akkurat denne dagen fikk vi det været vi absolutt ville unngå. På førermøtet kunne vi derfor ikke komme til annet enn å kjøre rene offshore omganger, og se om ikke vinden ville spakne eller dreie til en gunstigere retning i løpet av formiddagen. Det fungerte bra, selv om O 3.5 båtene måtte ta det veldig forsiktig i bølgene. Til og med den største klassen hadde problemer på slutten av ytre langside der bølger og vind ville kaste båtene rundt. Men det var mye fin racing å se, og mange hadde funnet akkurat grensen for hva båten tålte og oppnådde mange runder i de røffe forholdene. Etter 2 omganger ville offshore-førerne slippe til resten av klassene, og vi tok et førermøte for å avtale den videre avviklingen av konkurransen. Men det skulle ikke mye fundering til for å finne ut om hydroene kunne slippes utpå. Ingen bedring i vinden, og bølgene var minst like høye. Beslutningen ble derfor å ta 2 timer pause for å se om forholdene da hadde bedret seg. Etter de 2 timene måtte vi bare innse at det var ingen bedring i været. Men det var lovet mindre vind neste dag, så vi besluttet å starte opp kl. 09.00 søndag morgen for å få kjørt de utsatte omgangene da.

Søndag morgen var det blikk stille, og vi fikk kjørt de 4 hydro omgangene på rappen. Deretter begynte den vanlige rulleringen mellom klassene. Det var mye god kjøring, og etter at håndhevingen av regelverket ble innskjerpet ved starten av sesongen, har vi sett mindre til stygge episoder med sporskift rett foran andre båter, og ”taklinger” i svingene. Dent er bra for sporten at førere med de raskeste båtene og den beste kjøreteknikk sanker mer poeng enn de som bruker tjuvtriks. Mer interessant for publikum og potensielle deltagere blant publikum er det nok også å se at vi driver seriøs racing.

Ellers er juniorene virkelig begynt å puste seniorene i nakken, ikke bare i offshore, men nå også i hydroklassene. Som dere ser av resultatlistene er de høyt oppe i H 7.5. Dette er jo en veldig bra utvikling, og ansporer forhåpentlig flere unge til å satse.

Vi var ferdige med heatene ved 16-tiden og premieutdelingen ble gjennomført like etter. En følge av at juniorene blandet seg i medaljekampen, var at det ble noe kluss i premieutdelingen. Juniorene kjørte i seniorheatene og skulle hatt seniorpokalene også, ikke bare juniorpokalene. Dette blir ordnet i ettertid.

Vi håper alle hadde en bra helg på Sæbyvann, og at alle kom seg vel hjem. Vi som arrangerte rigget ned utstyret, og overlot det til Jon Ertnes & co i ØMBK, som rigger det opp igjen til avslutningsløpet.

Vi satser på at mange kommer på NC-5 (5-6 oktober), og at vi får en flott avslutning på sesongen..

Hilsen OsloFjorden HurtigskuteLag

v/Sven Kolstad

Klikk for å se foto galleri